رنگ محلّی در داستان های روستایی امین فقیری و علی اشرف درویشیان

پایان نامه
چکیده

ادبیّات اقلیمی یکی از جنبه های نوین داستان نویسی است که بر پایه ی واقع گرایی شکل می گیرد و از طریق رسوخ به درون لایه های زندگی مردم و نمایش جلوه های گوناگون آن به معرفی مناطق ناشناخته ی کشور می پردازد. ادبیّات اقلیمی و روستایی گذشته از توصیف شیوه ی زندگی روزمره، آداب و رسوم، باورها و عقاید، سبک معماری، نحوه ی پوشش و خوراک، بیان جاذبه های طبیعی یک منطقه (وصف کوه ها، رودها، بیابان ها، پرندگان و گیاهان) می تواند نوعی بازآفرینی تاریخی- اجتماعی باشد. با توَجه به خاستگاه نویسندگان و ویژگی های اقلیمی بازتاب یافته در آثارشان، پنج مکتب یا شاخه ی داستان نویسی اقلیمی در داستان نویسی معاصر ایران قابل تشخیص است. امین فقیری از جمله نویسندگان جنوبی است که منطقه جنوب(فارس ) را به عنوان محلّ وقوع داستان هایش انتخاب کرده است. و حال و هوا و رنگ محلّی در داستان های روستایی او بارز است. علی-اشرف درویشیان نیز از شاخه های تنومند درخت ادبیّات اقلیمی و روستایی غرب (کرمانشاه ) است که در داستان های روستایی خود عناصر و ویژگی ها ی محلّی و بومی را با دقّت و روشنی بازگو می کند. این پایان نامه به بررسی عناصر و رنگ های محلّی و بومی در داستان های روستایی این دو نویسنده با ارائه ی شواهد و نمونه های متنی می پردازد و چهره ی غالباً فرهنگی جنوب و غرب را با توَجه به این عناصر(طبیعت، آب و هوا، آداب و رسوم، اعتقادات و باورها، لهجه و واژگان محلَی، پوشش، خوراک ها، نوع معماری منطقه، مکان ها و مناطق محلّی ) معرفی می کند و میزان خلاّقیّت این دو را در عرصه ی داستان نویسی اقلیمی بررسی و تحلیل می کند. امین فقیری و علی اشرف درویشیان با تأثیر پذیری از محیط و زیست اقلیمی خود در مورد مردمان و ویژگی فرهنگی و محیط و منطقه خود در داستان های روستایی شان نوشته اند و به بازتاب عناصر و ویژگی های اقلیمی و روستایی مناطق خود پرداخته اند. اشتراکات و تفاوت هایی در بازتاب دادن ویژگی ها و رنگ های اقلیمی و محلّی در داستان های روستایی این دو نویسنده وجود دارد که مهّم ترین وجه اشتراکشان در این است که هر دو نویسنده در داستان هایشان از عناصر و رنگ های محلّی و بومی محلّ زندگی و مکان الهام ادبی خود بهره برده اند. همچنین نمود این عناصر محلّی در داستان های بررسی شده آن ها یکسان است. در بررسی ویژگی زبان و لهجه ی محلّی و واژگان، به وجود واژگان و اصطلاحات مشترکی چون: پتی، جار، لته، رمانیدن و...بین اقلیم فارس و کرمانشاه باید اشاره کرد و در بیان تفاوت-های میان این دو نویسنده در نوع و محتوای ویژگی ها و رنگ های محلّی و بومی به کار رفته در داستان های آن ها، باید به نوع و نقش متفاوت پدیده ها و عناصر و رنگ های محلّی که این دو نویسنده از محیط و اقلیم و فرهنگ محلّ زندگی خود اخذ و جهت به کارگیری این ویژگی ها استفاده کرده اند اشاره کرد.

منابع مشابه

نقد بومگرایانه داستانهای علی اشرف درویشیان

چکیدهمطالعه در حوزه عناصر اقلیمی و محیطی در ادبیات به شاخه ی جدیدی در تحقیقات ادبی مربوط می شود که از آن به عنوان نقد زیست محیطی (ecocritism) یاد می‌کنند . تفاوت در خاستگاه های اقلیمی ، تمایزات سبکی و فکری و ادبی در آثار نویسندگان را در پی دارد . هرچند دغدغه‌ی نقد زیست محیطی بیشتر ارتباط، تاثیر و تاثر ادبیات و محیط زیست است، بنا بر گستره دامنه‌ی این نوع نگاه و تعریف گلوتفتلی(Gloteftly ) از نقد ...

متن کامل

بازتاب عناصراقلیمی در داستانهای روستایی امین فقیری

مطالعه در حوزة عناصر اقلیمی و محیطی در ادبیّات‌ به شاخة جدیدی در تحقیقات ادبی مربوط     می‌شود که از آن به عنوان نقد زیست محیطی (ecocritism) یاد می‌کنند . تفاوت در خاستگاه‌های اقلیمی، باعث ایجاد تمایزات سبکی و فکری و ادبی در آثار نویسندگان می‌شود. رنگ محلّی در داستان‌های روستایی امین فقیری دنیایی است برگرفته از نگاه نویسنده به محیط اطرافش که اثر او را از اصالتی بومی برخوردار می‌سازد. وی یکی از نو...

متن کامل

بررسی ادبیات بومی در رمان« سال‌های ابری» علی اشرف درویشیان

فرهنگ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهادهای اجتماعی است که تعیین‌کننده و تشکل‌دهنده‌ی کل نظام اجتماعی است و دارای ابعاد و زوایای گوناگون است. فرهنگ بومی مجموعه‌ای از ترانه-ها، اشعار، قصه‌ها، افسانه‌ها و آداب و رسوم اجتماعی و باورها و عقاید و ... هر جامعه است. نویسندگان معاصر زیادی به رمان بومی و اقلیمی روی آورده‌اند که این نوع رمان به کیفیت و مختصات جغرافیایی و بومی ناحیه‌ای وفادار است و بر محیط ...

متن کامل

داستان کوتاه در ایران و مصر؛ بررسی تطبیقی داستان "ندارد" علی اشرف درویشیان و "یک نگاه" یوسف ادریس

گفته می شود که ادبیات هر عصر آینه تمام نمای آن عصر است و مطالعه ادبیات هر دور های ویژگی آن دوره را بیان می کند. این امر به ویژه در گونه های نوین ادبیات از قبیل رمان و داستان کوتاه مشهود می باشد . در هر کشوری ادبیات تحت تأثیر اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن می باشد . در این بین ، ایران و مصر از این قاعده مستثنی نیستند. در هر دو کشور، نویسندگانی بود ه اند که برای بیان مشکلات اجتماع خویش به داستا...

متن کامل

داستان کوتاه در ایران و مصر؛ بررسی تطبیقی داستان "ندارد" علی اشرف درویشیان و "یک نگاه" یوسف ادریس

گفته می شود که ادبیات هر عصر آینه تمام نمای آن عصر است و مطالعه ادبیات هر دور های ویژگی آن دوره را بیان می کند. این امر به ویژه در گونه های نوین ادبیات از قبیل رمان و داستان کوتاه مشهود می باشد . در هر کشوری ادبیات تحت تأثیر اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن می باشد . در این بین ، ایران و مصر از این قاعده مستثنی نیستند. در هر دو کشور، نویسندگانی بود ه اند که برای بیان مشکلات اجتماع خویش به داستا...

متن کامل

نقد جامعه‌شناختی رمان سال‌های ابری از علی اشرف درویشیان

چکیده: جامعه شناسی ادبیّات دانشی نوپا و میان رشته­ای است که در آن تأثیر جامعه بر ادبیّات و برعکس، تأثیر ادبیّات بر جامعه مورد بررسی قرار می­گیرد. رمان بیش از هر اثر دیگری، تحت تأثیر اوضاع و شرایط جامعه قرار دارد و می­تواند بازتاب ساختار اجتماعی جامعه باشد. رمان چهار جلدی سال­های ابری علی اشرف درویشیان، رمانی کاملاً رئالیستی است و تمام وقایع آن، تجربیّات و شواهد عینی زندگی نویسنده است. هدف از نقد جا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023